Популярно мнение Berg Публикувано 14 Септември, 2012 Популярно мнение Share Публикувано 14 Септември, 2012 Здравейте Надявам се тази тема да бъде полезна за всички, които искат да се радват на втомобил с висока проходимост, но не могат да се ориентират кой от джиповете наистина е такъв. Има определени показатели, които отличават автомобила с висока проходимост от "паркетника" с високи претенции. За съжаление, тази информация (кой знае защо) никога не се намира в сайтовете и брошурите. Там винаги четем маркетингова "боза" от типа "...елегантният заден спойлер и агресивната предна решетка подчертават неотразимата му мощ, която ще ви донесе незабравими преживявания сред природата..." Не се споменава, че в обещаните незабравими преживявания често влиза ходене пеша в издирване на помощ за "красавеца", затънал още при пресичането на банкета. От десетина години все повече се произвеждат "джипове-паркетници", които въпреки внушителния си размер и вид не трябва да помислят да напускат пътя. За пример: BMW X5, Mercedes ML, Kia Sportage, Nissan X-Trail, Ford Kuga, Toyota RAW 4 и много други. От другата страна са истинските бойци като Land Rover Defender, Jeep Wrangler, Nissan Patrol, УАЗ, Mercedes G и съвсем не на края на редицата - Great Wall Hover H5 За съжаление стават все по-малко. Причините са прости - типичният клиент не търси приключения, надхвърлящи неделно барбекю пред вилата и съответно фирмите-производители не му предлагат нещо повече. В резултат когато някой иска да си купи здрав, проходим и силен джип, не знае по какво да избира. Качествата извън пътя не са пропорционални на размера на колата, нито на цената, нито на рекламата, най-малко на престижа на производителя (малко биха тръгнали натам, от където УАЗ-469 или ГАЗ-63 се връщат ). По-долу предлагам някои опорни точки за ориентир на тези, които искат да използват джипа като такъв. 1. Наличие на раздатъчна кутия Намира се пред скоростната кутия и има функцията да разпредели и "раздаде" въртящия момент между предния и задния мост. Има два основни вида раздатъчни кутии: а) раздатъчна кутия без междуосев диференциал - part time Здрава, проста и надеждна конструкция, която най-добре вади джипа от калта. Доказана при джипове от най-проходимата порода като УАЗ, Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser 70 и др. Недостатък - трябва да се включва само върху терени с понижено сцепление - пръст, камъни, трева, чакъл, сняг, лед (което е причината да се казва part time). Никога върху асфалт. Изисква много опит, познания и умение от водача. Не е "глупако-устойчива" - една неграмотна манипулация с лоста или бутона за включване може да разсипе частите на колата върху пътя. б) раздатъчна кутия с междуосев диференциал - full time По-сложна конструкция, която може да се включва навсякъде. Има автомобили (също от доста проходима порода) като Land Rover Discovery и Лада Нива, при които никога не се изключва. Предимство - всеки може да кара такъв автомобил без особен риск от грешка. Недостатък - върху хлъзгави терени се буксува. За да се преодолее недостатъка се слага блокаж на диференциала, който го елиминира и на практика го превръща в part time (каквото и да си говорим, за офроуд няма по-добро от това). Джиповете-паркетници нямат раздатъчна кутия. Всъщност за какво им е това неразбираемо приспособление, когато просто искат да изглеждат красиви? Вместо това имат смешни устройства за разпределение на въртящия момент от рода на виско-муфа, вградена в задния кардан и издъхваща след няколкостотин метра в средно гъста, лепкава кал. 2. Демултипликатор (бавни скорости) Монтира се в раздатъчната кутия. Повишава екстремно възможностите на автомобила при изкачвания. Позволява цялата мощ на двигателя да се концентрира в движение със скорост 2-3 километра в час, при което за джипа почти няма невъзможни наклони. 3. Зависимо окачване - цели мостове Целият заден мост с издут по средата диференциал е познат от добрата стара Лада. Недостатъкът е ясен на всеки, който е карал Лада - много друса. Поради това на леките коли вече никъде не се използва. Но истинският джип не е лека кола - трябва да се примирим с малко друсане, за да елиминираме "глезотиите" на независимото окачване с полуоски под ъгъл и купчина капризни карета, които много лесно се предават върху тежък терен. Има три варианта: а) двата моста са цели Отново УАЗ, ГАЗ, Mercedes G, Land Rover Defender, Jeep Wrangler - вече позната компания (не се закачайте с тези ) б) задният мост е цял, предният - не Среден вариант за автомобили, които искат да предложат оптимален компромис между комфорт и проходимост (Toyota Land Cruiser 90 / 120, Toyota 4runner, Лада Нива) в) двата моста не са цели (независимо окачване) Тук са леките автомобили, както и всички джипове, които всъщност не са джипове. 4. Носеща рама При движение по тежък пресечен терен възникват сериозни напрежения и усуквания по конструкцията на автомобила. Самоносещото купе, характерно за леките автомобили, бавно и сигурно започва да губи геометрията си при честа употреба в такива места. Затова почти няма уважаващ себе си истински джип без носеща рама. Впрочем, има изключения. Най-очевидното е Лада Нива - безспорно сериозен джип, при това без рама. Но - много често дискутиран проблем сред водачите на Нива са вибрациите по време на движение, които идват от разцентрован кардан. Което от своя страна идва от факта, че раздатъчната кутия е закрепена направо за купето (поради липсата на рама няма къде другаде), което се криви или просто ръждясва (все пак е тънка ламарина) и оттам геометрията на цялата трансмисия става зигзагообразна. Една от многото причини, поради които не си купих Нива 5. Блокажи на диференциалите Великолепна помощ при буксуване. Два основни типа: а) ръчен блокаж Включва се ръчно с бутон. Препоръчва се само за хора, които много добре знаят какво правят - иначе, както и при раздатката part time (която, всъщност, си е чиста проба ръчен блокаж) може да се съсипе трансмисията. За сметка на това е най-сигурният измислен до сега начин да се преодолее буксуване. Монтира се фабрично на трите диференциала единствено и само в Mercedes G (тук личи "военният" произход на този великолепен джип). б) автоматичен блокаж Сработва сам, когато усети разлика в скоростите на въртене между колелата (буксуване). Често се монтира в задния мост на джипове от добра порода - Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol. Предимство - не крие рискове за водача и автомобила. Недостатък - не е така ефективен; ако е от типа LSD, с времето се износва и престава да работи. Къде сме ние? Hover H5 / Steed: Раздатъчна кутия - part time (най-доброто) Демултипликатор - разкошен Зависимо окачване - да - на задния мост Носеща рама - да Блокажи - поради part time раздатката, на практика да - един блокаж от три възможни В днешно време почти няма нов джип, който може да се купи от магазина с такъв набор от възможности. Hover H6: За голямо съжаление, според предварителните данни, чист паркетник. 1 5 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
admin Отговорено 14 Септември, 2012 Share Отговорено 14 Септември, 2012 Още една прекрасна тема, която възнамерявам да направя важна Възхищавам ти се на ентусиазма за такива материали! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Berg Отговорено 14 Септември, 2012 Автор Share Отговорено 14 Септември, 2012 Сърдечно ти благодаря Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Ванката Отговорено 15 Септември, 2012 Share Отговорено 15 Септември, 2012 Поздравления за хубавата тема. За не много запознати с темата за джиповете тази информация е придобита с времето и с много търсене, а тук е събрата като за учебник. Продължавай все така . Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Niki.A. Отговорено 15 Септември, 2012 Share Отговорено 15 Септември, 2012 (Редактирано) Hover H6: За голямо съжаление, според предварителните данни, чист паркетник. И на мен H6 не ми допада но с нетърпение чакам Н7 ! Там нещата май са доста по сходни с Н5 но достта по модерни ,поне така съм чел из нета! Редактирано 15 Септември, 2012 от Niki.A. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
gwfan Отговорено 15 Септември, 2012 Share Отговорено 15 Септември, 2012 И на мен ми е интересно как стоят нещата при Н7?!? Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
newfan Отговорено 15 Септември, 2012 Share Отговорено 15 Септември, 2012 Поздравления и от мен за хубавата тема и благодарност за качествената информация. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
admin Отговорено 16 Септември, 2012 Share Отговорено 16 Септември, 2012 И H6 и H7 ще са "паркетници" в този ред на мисли, че разпределението на въртящия момент към колелата и блокажите се контролират общо взето елекетронно. Но тъй като те целят масовия потребител - това въобще не е лошо. Общо взето в днешно време джипове не се купуват толкова за проходимостта им извън пътя и в гората, колкото защото: 1) По-сигурни са и доста по-просторни и удобни, заради което са често предпочитани за семейни коли 2) Имат по-здраво окачване и устойчиво купе, издържат повече на нашите пътища 3) Обикновения потребител не знае как да работи правилно с part-time 4x4 системи, а ситуациите, в които попада (стига да е в категория 1 и 2) са често решими от електронната система - тези за които се сещам са аква-планинг при мокро време, непочистени пътища зимата или кал и пясък като тръгне по някой път към вилата си или някоя хижа Така че от една страна е жалко, че Great Wall за сега няма изгледи да предлага в бъдеще хубав джип за истински офроуд, но от друга страна предстои да имаме на разположение по-достъпни "паркетни" джипове. Между другото BMW X5, Audi Q7, VW Tuareg, Mercedes ML са примери за не лоши "паркетници", които с достатъчно кадърно задволанно устройство могат да покорят доста препядствия, най-вече заради това, че са в 4х4 режим през цялото време (примерно 40:60 разпределено между мостовете) и при хлъзгави условия имат умни системи, които разпределят въртящия момент към тези колела, които могат да поемат най-много и издрапват. Но цената им е далеч над тази на колите, които обсъждаме в този форум. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
gwfan Отговорено 16 Септември, 2012 Share Отговорено 16 Септември, 2012 И все пак ми се струва че е рано Н5 да бъде "пенсиониран". Ако има пазар за него, а според мен той има много приложения - горски, пожарни, полиция и много други, та струва си лекото му осъвременяване с някои по-модерни двигатели и продължаване на предлагането му. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
admin Отговорено 16 Септември, 2012 Share Отговорено 16 Септември, 2012 Модела наистина не е толкова стар и в съчетание с двулитровия дизел или новия двулитров турбо бензин на Great Wall, джипът би бил атрактивен още дълго време. Но явно GW имат други планове за гамата им в ЕС. Вече Hover H5 не се предлага в България, и вероятно това така ще остане, освен ако не направи някое изненадващо завръщане с евро 5 двигател, произвеждан в Баховица, но нямаме информация за такива планове. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Niki.A. Отговорено 16 Септември, 2012 Share Отговорено 16 Септември, 2012 Мен определено Н7 много ми допада на пръв поглед по долното описание от виртуалното пространство!!! Машината има двулитров, бензинов,турбо мотор с мощност 221 к.с.Пиковият въртящ момент на бензиновия агрегат е 342 Нм, което заедно с немалката мощност ще позволяват на автомобила да ускорява от 0 до 100 км/ч за 10.6 секунди. Предавателната кутия е шестстепенна автоматична,максималната скорост на всъдехода е 180км/ч, средният разход на гориво е 10,6литра.Сред функционалностите му са смяна на предавката от волана, круиз контрол, камера за задно виждане, електронно запаметяване за настройките на шофьорското място, преден и заден парк асистент, система за следене на„мъртвите зoни“. Устойчивостта на Hover H7 e осигурена от стоманена рама, системи за асистирано движение по наклон и др. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
feikot Отговорено 16 Септември, 2012 Share Отговорено 16 Септември, 2012 Q7,Туарег (със сигурност) мога да кажа,че са паркетници колкото е и Лада Нива.За бмв-то и МЛ-а,не мога да кажа,защото не им знам принципа на задвижване. Паркетник е тип-Тигуан,ЦРВ,Q5 и т.н. - тия,които използват Халдекс система за задвижване.Това е само пояснение ,че не са проходими като нивата е факт,но не са толкова калпави като точно паркетните Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Berg Отговорено 16 Септември, 2012 Автор Share Отговорено 16 Септември, 2012 И все пак ми се струва че е рано Н5 да бъде "пенсиониран". Да, рано е. Скоростта с която изчезна от пазара едва ли се дължи само на ниската цена. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
nikid Отговорено 17 Септември, 2012 Share Отговорено 17 Септември, 2012 Ако купето на Н7 е на отделна рама , което може би е така заради огромното тегло , всъщност се явава нов модел на Н5 и той вероятно ще отпадне поне за Европа . Доста рових из нета , но освен на едно място в наш източник не намирам потвърждение за тази рама . Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
admin Отговорено 17 Септември, 2012 Share Отговорено 17 Септември, 2012 От днес имам прясна информация от самите Литекс Моторс, че H5 няма да се произвежда в завода у нас почти със сигурност, но вероятно ще продължи да се продава внос - очаква се ревизирана версия с обновени двигатели/скорости. Сега акцентират на H6, който днес видях пред представителството им когато връщах малкия Voleex C10 от тест драйв. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
gwfan Отговорено 17 Септември, 2012 Share Отговорено 17 Септември, 2012 (Редактирано) В Китай са го спрели (Н5) ... това го знам със сигурност. Дано поне руснаците продължат да го сглобяват ... в същност не знам в русия или в украйна е завода им. А иначе интереса в Китай към Н7 бил огромен. Редактирано 17 Септември, 2012 от gwfan Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
muf Отговорено 17 Септември, 2012 Share Отговорено 17 Септември, 2012 (Редактирано) Всъщност теорията за 4х4 е доста обемна и да се правят генерални изводи не е много редно Теоретично може и да има много "най-добри", на практика се гледа кои са най-използваните джипове в експедиции и в райони без пътища A най-разпространените са Тойота ЛК, Ланд Ровър Диско, Митсубиши Паджеро и още няколко все различни като концепции джипове Да вметна една малка поправка - от така набедените паркетници има и такива, които са фул тайм с блокаж на централния диф., Такава е Рав4 1-во поколение, каквато имам от две години Не бих казал че е супер офроудър, но определено може доста повече от прескачане на банкета А Ховър наистина е едно от малкото предложения part time, или беше... Редактирано 17 Септември, 2012 от muf Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Berg Отговорено 19 Септември, 2012 Автор Share Отговорено 19 Септември, 2012 Обикновения потребител не знае как да работи правилно с part-time 4x4 системи... А Ховър наистина е едно от малкото предложения part time, или беше... Действително, part-time не е играчка за всеки. Малко хора оценяват най-сериозното предимство на тази система - голямата здравина на цялата трансмисия. Работата е там, че производителите винаги предвиждат риска от неправилни манипулации с раздатката и "преоразмеряват" якостта на карданите, диференциалите и полуоските, за да могат да издържат на напреженията. Казано иначе - желязото е дебело Чел съм, че запасът от здравина при УАЗ достига до 800 процента, тоест производителят е направил всичко осем пъти по-здраво. Всъщност основното качество на истинския джип не е конструкцията, а здравината. Силата е в материала - всеки, който е разглобявал "Калашников" знае, че единствената тайна в него е състава на стоманата 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
julsi Отговорено 20 Септември, 2012 Share Отговорено 20 Септември, 2012 (Редактирано) Здравейте! Тъй като темата е за 4x4 системи и автомобили интересно ми е мнението ви за Субару по този въпрос, например Форестър? Редактирано 20 Септември, 2012 от julsi Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
feikot Отговорено 20 Септември, 2012 Share Отговорено 20 Септември, 2012 Това може би е един от най-добрите "абортирали" джипове.Хем е лека кола,хем е джип,има бързи/бавни и блокаж.Много е добро,стига да е гледано (като всички останали) Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Berg Отговорено 20 Септември, 2012 Автор Share Отговорено 20 Септември, 2012 За Субару се чува или добро, или нищо Висока цена, високо качество. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
peterst Отговорено 21 Септември, 2012 Share Отговорено 21 Септември, 2012 Хубава тема, но според мен се разви в погрешна посока. Ще се опитам да обясня защо Разпознаването на истинския джип не е в това дали има рама или не, или пък парт тайм раздатката или наличие на блокаж на средния диференциал при фултайм. Има много машини, които са високи, имат блокаж на междинния диференциал, имат и ЛСД в задния, но това не ги прави истински "джипове". Както и има истински джипове без рама, поне не обособена такава, а интегрирана с купето (Jeep Grand Cherokee, Mitsubishi Pajero 3/4). Някои са с независимо окачване отпред и отзад - примерно Pajero 4. За мен истинския джип е нещо различно - трябва да може да се доразвива по отношение на проходимостта. Събиране на (много) по-големи гуми от тези по спецификация; добавяне на блокировки в диференциалите; различни защити от удари отдолу (камъни; отрязани дървета, скрити във висока трева и т.н.); увеличаване на ходовете с променено адекватно окачване и т.н. Здравата рама дава възможност за слагане на лебедка, с която да няма изкъртване на половината купе, както е при леките коли. Целите мостове пък позволяват добро "разчекване" при преодоляване на препятствия. Бавните скорости дават възможност за плавно изкачване и спускане без да се "пили" съединителя, а и дава нужния въртящ момент, когато е необходимо. За блокажи и т.н. вече е отделна тема, но много от истински джипове идват фабрично или с някакъв самоблокиращ се заден диференциал, или с възможност за пълна блокировка. А за блокиране на междинния диференциал, когато го има, просто си е задължително условие, защото никоя електронна система не може да го компенсира (примерно голяма част от LandRover Discovery 2 нямат такъв блокаж, а ползват система за traction control и hill descent control), По горните признаци пуснах и тема (http://forums.gwm-bg...ра-проходимост/) какви модификации могат да се правят при Hover H5 за подобряване на проходимостта, тъй като той отговаря на моите изисквания дори във фабричен вид. И тук остава надеждата Литекс Моторс да продължат да продават тази модификация на Hover-а и в бъдеще като го пуснат с двигател, покриващ евро стандартите. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Berg Отговорено 21 Септември, 2012 Автор Share Отговорено 21 Септември, 2012 Благодаря, че се включи Първите бегли впечатления показват следното: - Защити от удари отдолу - има нужда. - Повдигане и увеличаване на ходовете - не е излишно. - Заден автоматичен блокаж - задължително. След гаранцията. Или ако убедим "Литекс", преди това Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
peterst Отговорено 21 Септември, 2012 Share Отговорено 21 Септември, 2012 Аз да напиша и за Q7, ML/GL, X5/6 и всички подобни, включително и всички субарута. Не са джипове и няма да станат. Имат страхотни изпълнения на 4х4, някои с механични блокировки, други с електронни на диференциалите. Вървят много, стабилни са. С подходящи гуми и луд шофьор могат да засрамят доста (шофьори на) истински джипове по леките черни пътчета. И толкова... (то и истинските джипки без малко подготовка от към гуми и повдигане и те толкова си могат ) Но най-малкото им липсват ходове на независимото им окачване, повечето от тях имат огромни джанти (18"+) и няма как да се намерят АТ и особено МТ гуми. Електрониката на някои (примерно Q7) прави такива глупости, че може да убие човек - примерно стръмно спускане на кален терен - електрониката "бие" спирачки на всяка превъртаща гума и така се получава страхотна шейна и при по-дълго спускане просто ще стане неконтролируемо. За паркетниците не се намира лесно (ако изобщо се намерят) части за офроуд тунинг, най-малкото защото те изобщо не са правени с такава цел. Окачването в по-луксозните е въздушно и няма с какво да се замени, защото ще трябва и много интервенция по електрониката и софтуера. Огромните спирачни дискове, предназначени за тези магистрални зверове, движещи се със скорости над 200, не позволяват да се сложат по-малки джанти, а от там и борда на гумата е толкова малък, че налягането трябва да е много високо, което при офроуд е неприемливо. Елиминиране на електронните блокажи и слагане на механични такива също е много рядко срещана опция. А Субарутата... Може да могат много, но не им е мястото при истинските джипове. Най-малкото защото са високи леки коли като концепция, както и другите споменати по-горе. Към споменатите "паркетници" мога да прибавя и всички нови истински джипове, карани с магистрални гуми и виждали кал само по улиците на населените места. Тук мога да включа и Toyota 150/200, и Pajero 4, и Mercedes G, и LR Defender. Независимо от възможностите им като машини, техните собственици и шофьори ги правят да бъдат в класа на паркетниците А за проходимост съм виждал Opel Astra от онези старите от средата на 90-те на най-невъзможни места. Да не говорим за старите ладички (не нива). Там проходимостта е в пряко следствие от прежалеността на колата, както и придобитите умения от шофьора, който е бил принуден все пак да мине. Но когато се опре до дълбоки коловози и кал, тогава трябва подготвен автомобил, който в случая би могъл да се получи от един истински джип по споменатите причини. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Berg Отговорено 21 Септември, 2012 Автор Share Отговорено 21 Септември, 2012 За съжаление "прежалеността" е голям проблем и за лъскавия Hover Радвам се, че тук има човек с толкова сериозни познания в офроуда. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.