Jump to content
Ванката

Подготовка за експедиция/пътешествие с джип

Recommended Posts

Вълнува ме как стои въпроса с поставянето на втори акумулатор на Н5 свързано с монтирането на допълнително оборудване, като лебедки, радиостаннции, прожектори и каквото се сетите.

 

Конкретно си представям монтиране на втори акумулатор със същите параметри. Това означава повече натоварване за алтернатора. Дали е възможно да се справи стандартния или трябва да се подменя с друг.

 

Повече информация за стандартния, ако може някои да предостави ще е много добре.

 

Благодаря!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Идеята ти е много авангардна. Първо трябва да изтече или да се откажеш от гаранцията.Второ да махнеш доста от пластмасите- брони, предпазители по калниците и други подобни - за да не ги трошиш и губиш по баирите и тогава да мислиш за втори акумулатор и лебедки и прочие офффроудски неща. Ако си върл фен по- добре си купи  УАЗ-ка, Паджеро или Нисан..може и Тойота по на 15-тина години и ги нагласяй- пък има и готови за тая цел.Виж във форума им.

Все пак мнението си е мое, ако искаш прави го- място в двигателния отсек за втори акумулатор има.. има и за второ динамо, ремъците са двукръгови и винаги може да се закачи за тях.А че ще се наложи слагане не се и съмнявам..Приятно майсторене....Чакаме снимки.

Еи ти един такъв..http://nfs.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?topmenu=2&act=4&adv=21381526316824777&f1=details&slink=51f1s0 даже и чисто нов двигател за него бензинов инжексион е 2800 лева...

Редактирано от st.videv

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за предложението :)

 

Разбира се че няма да кажа "чао " на гаранцията. Но ми е интересно бъдещето развитие на тези машини, затова отворих тази тема. И не съм се засилил да го правя още днес, но рано или късно гаранцията свършва и то преди да изминат 5 години :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ЕЕЕ щом е така мечтай и събирай схеми , след ...години го направи с кеф...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ванка обърни се към официалния сервиз за тяхното мнение,виж колегата Янко той имаше сложена радиостанция,но не мисля че ще е проблем да ти се сложи и лебедка без втори акумулатор,той си е достатъчно мощен.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За акумулатора термин мощност няма...,а какъв е оригиналния, защото аз съм с някакъв от Италия.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Поставянето на една радиостанция не е проблем или лебедка. Идеята ми е един ден, като накачи човек много допълнително оборудване, което не ти е за разходка в близката планина, а да речем че тръгнеш на много дълги преходи по ледени земи. Тогава освен лебедка, вероятно ще ти трябва и допълнителна печка, прожектори, които да могат да работят, без да ти е запален двигателя и др. И най-вече автономност в случай, че единят се прецака, да не останеш сам в пустошта. :)

 

Това което си представя е една самоходна бойна машина. Може би трябваше да разкажа повече за идеята, която доведе до тази проблематика. 

 

Относно официалният сервиз, не вярвам от там да каже нещо на този етап.

 

Пак казвам, не ми е идеята да го направя утре. Принципно поставям въпроса, за хора на които им е интересно :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Принципно не мисля,че ще е проблем да ги захрани :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Принципно ако се погледне сериозно на подготовка на самостоятелна (защото си е самоходна, ховера няма нужда от влекач :D) машина за дълги пътешествия, то въпросът за втори акумулатор ще е само една мааааааааааалка част от цялостната подготовка. Защото наистина няма проблем за захранване на лебедка, радиостанция, няколко зарядни за телефони/гпс и т.н., тъй като те ще се ползват основно, когато двигателя работи и натоварването ще е насочено повече към алтернатора.

 

Та най-лесният "ъпгрейд" е да се сложи възможно най-големия като капацитет акумулатор, който се събира на отделеното място. Примерно при мен стандартно идва със 74Ah акумулатор, но се събира и такъв с 95Ah, който е само малко по-висок и горната задържаща скоба стои по-високо.

 

За това първо трябва да се премери мястото, където е акумулаторът, да се прецени до какви по-големи размери за дължина и ширина ще се събере и дали ще може горната скоба (ако има такава) да е по-високо.

 

След взимане на размерите се отива в някой голям магазин за акумулатори и се търси подходящия, като се пробва на място дали се събира. Разбира се първо може да се проучи информацията и по интернет, тъй като акумулаторите с голям капацитет се купуват по-рядко и може да ги няма на повечето места. И като крайна стъпка (направо си е начална): трябва човек да се подготви психически и финансово, че хубав акумулатор с голям капацитет може да струва над 400-500 лева.

 

Така при продължително ползване на лебедка и други устройства, дори и алтернаторът да не смогва за това време да дозарежда напълно, ще има остатъчен заряд, който да се ползва примерно при запалване на двигателя на следващия ден.

 

Относно притесненията за печката: на колите и джиповете се слагат такива, които ползват горивото от резервоара - примерно на фирмата Webasto (http://www.webasto.com/bg/markets-products/car/). При тях акумулатора се ползва за кратко за паленето им, но после работата им е самостоятелна.

 

За допълнителната подготовка може да се пише много, но малцина имат реалния опит, тъй като добра подготовка на джип за експедиции струва повече от нов Hover H5 от магазина, а понякога цената е колкото нов джип от онези по-лъскавите и много скъпите... И тогава е по-добре да се вземе нещо изпитано в годините (известните модели на Toyota LandCruiser 80, Nissan Patrol Y60/Y61 с големи и дълговечни двигатели), с достатъчно тунинговани и подсилени части, които са разработени за замяна на стандартните, които при реалното позване прези тези (много) години са показвали, че не са достатъчно здрави за експедиционни офроуд машини, които се ползват продължително в натоварен режим.

 

Но не трябва да се забравя най-важното нещо в офроуда - никога не карай сам в гората (и офроуд като цяло)! И най-подготвената и здрава машина се чупи, а когато си далеч от цивилизацията, няма да има кой да ти помогне.

  • Upvote 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за хубавият коментар. Много логичен и конкретен. 

 

За "самоходната машина" си прав :):) така си е.

 

 

За допълнителната подготовка може да се пише много, но малцина имат реалния опит, тъй като добра подготовка на джип за експедиции струва повече от нов Hover H5 от магазина, а понякога цената е колкото нов джип от онези по-лъскавите и много скъпите... И тогава е по-добре да се вземе нещо изпитано в годините (известните модели на Toyota LandCruiser 80, Nissan Patrol Y60/Y61 с големи и дълговечни двигатели), с достатъчно тунинговани и подсилени части, които са разработени за замяна на стандартните, които при реалното позване прези тези (много) години са показвали, че не са достатъчно здрави за експедиционни офроуд машини, които се ползват продължително в натоварен режим.

 

Размислите ми в тази посока, относно влагането на подобен мащаб инвестиции ме е довел до същите изводи. Но това което ме кара да мисля в тази посока е: Има ли все пак Ховера такъв потенциал за преходи от по 20-30 000 км? До сега не го бях коментирал с никои, но напълно съм съгласен с теб ( и донякъде се радвам че споделяме едно и също мнение), че преминеш ли една психологическа граница по-добре да е нещо от споменатите машини. 

Все пак ми се иска да може да се реализира, но наистина не е подходяща машината за такива цели. То когато се говори за ентусиазъм и го има в големи размери, никои не може да те спре и да похарчиш и три пъти повече, само и само да го направиш. Но за сега чак толкова ентусиазирам като чели липсва.

 

Така че май е напълно излишно подобно упражнение, с оглед на това че където и да ходиш по гората и полята, особено в България едва ли ще си чак толкова далече от цивилизацията или ако пък не си сам още повече се губи смисъла.

 

Мисля че няма какво повече да се добави. :) 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Първият проблем при 20-30000км е редовното обслужване на колата - смяна на масла, филтри и т.н. При натоварено ползване на машината, което включва не само офроуд, но и бързо каране по магистрали, както и градско каране с множество потегляния и спирания, интервалите за обслужване обикновено се намаляват наполовина, за да си сигурен, че машината ще издържи. И не, никой тръгнал на експедиция не се интересува какво казват в сервиза, особено в някой български сервиз, където приказката "карай смело" е обичайният начин да те изпратят. Та ако в ръководството на колата пише, че двигателното масло и разни там филтри се сменят на 10к км, то за да се гарантира работоспособността на машината, тази смяна трябва да се прави на 5к км. Точно поради причината, че това е подготвена машина за експедиции, в много случаи далеч от цивилизацията.

 

Друг проблем е пренасянето на достатъчно резервни части и то такива, които се сменят редовно или се знае, че възникват проблеми след даден период от ползване. Друг проблем е и наличието на дадени резервни части в дадения район от света (20-30к км си е направо континентална обиколка) и въпросът с доставката им. За това е по-добре да се тръгне със стара и изпитана технология, за която се знае всичко, има развита база от резервни части на ОЕМ производители, даденият модел е разпространен в страните, които ще се посещават и т.н.

 

Най-голям проблем при дълго пътуване е разхода на гориво и съответно наличието му като резерви в колата. Правилото винаги пълен резервоар преди пътуване си важи в пълна сила, но дори в България има възможности, където без допълнително зареждане се стига до свършване на горивото. Споменатите модели на Тойота и Нисан имат възможност за слагане на втори резервоар (при тойотата даже е фабрично заделено място, ако не се лъжа), та общият обем гориво е почти двойно на стандартния резервоар.

 

При Ховера трябва преправяне, за да се сложи втори резервоар, или да се ползват туби за горивото. Да, има възможност да се ползва и бутилката газ като допълнително гориво, но това важи предимно за локални малки пътешествия в България, където има газстанции почти навсякъде, или в някои европейски държави като Германия и Холандия, където също имат такава изградена мрежа, където да се зарежда газ. Но примерно в Африка или Австралия газовия инжекцион е напълно безсмислено оборудване и само ще заема излишно място, защото става ненужен...

 

И така се стига до целта на пътуванията и дали реално е нужно джипа да е подготвен за 20-30к км или само за 2-3к км за обиколка из България или 5-7к км (99.9% асфалт!) за обиколка из Европа по време на 20-те дена лятна отпуска, която повечето хора могат да вземат.

 

Моята преценка е, че трябва да се тръгне от кратки офроуд разходки в България, минава се през 2-3 дневни малки експедиции, което означава максимум 150-200км офроуд и то при почти целодневно шофиране по черни пътища с великите 10км/ч, когато си сам и внимаваш за всеки камък или лек коловоз.

 

Но трябва да се има предвид, че целта на разходките и експедициите не е да се забием в калта и 12 часа за 3-4 километра, а да се стигне дадената цел, дори и да се наложи заобикаляне или дори връщане до асфалта и от там като алтернатива да се стигне.

 

Това е и разликата в мисленето за експедиция или просто за раздвижване на машината из калта за няколко часа. При дълги пътувания трябва да се стигне целта, трябва да се мислят алтернативни маршрути, дори възможност за прескачане на дадена междинна точка, ако обстоятелствата заплашват експедицията да се прекрати, защото за достигане на заветната точка трябва да се изпочупи машината.

 

Общо казано, част от оборудването е необходимо при всички ситуации: лебедка; повдигнато окачване (дали ще е с лифт кит с пълен набор елементи за подмяна или сиромашко повдигане с подложки и натягане на торсиони - всеки според парите си); максимален размер гуми, които се събират според окачването; радиостанции тип уоки токи, когато навигаторът трябва да направлява придвижването отвън и чуваемостта през отворен прозорец е почти минимална; зарядни за телефони, както и самите телефони да са заредени; фенери, челници и допълнително осветление; резервни батерии за всички споменати джаджи - за предпочитане да ползват АА или ААА батерии и най-добре да са само от единия тип - примерно уоки токи тип PMR станции с ААА батерии, челниците и те са с ААА повечето и т.н; резервни дрехи като за люта зима, защото в гората на високо температурите са други; запаси от храна и вода за даден период от време, примерно за няколкочасова разходка може да прерастне в нощуване до другия ден, ако се закъса качествено :D

 

И както излиза, нещата придобиват много разнообразен характер, защото експедициите включва и къмпингуване, приготвяне на храна на открито, спане в палатки, медицинско осигуряване (не първа долекарска помощ), инструменти за оцеляване (резачки за дърва, лопати, брадви, колани, въжета)... И детайлите, на които трябва да се обърне внимание, стават стотици  :D

  • Upvote 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Напълно съм съгласен с теб, но само ще добавя, без да променям фокуса относто алтернативните джипове. GW имат представителства в много страни на всички континети без Северна Америка. Така че от към достъпност не е чак толкова недостъпно, но все пак не може да се доближава до джип продаван  в хиляди бройки, ако не и милиони от повече 20 години.

 

Но все пак ако вземем тангентата Север-источна Европа  и Азия, представителства има поне през 2-3 000 км. Тук въпроса е дали добирайки се до сервиза ще могат да ти помогнат в нормален срок  :)

 

Ако вземем една Тойота или Нисан на повече от 20 г, но направена по горните критерии, със сигурност и в по-малко сервизче ще могат да отстранят проблем.

 

Малко отклонение. Има успешен експедиция от Полша до Магадан на едно българско семейство, което след провал на организаторите остават без поддръжка по трасето.  Резултат. Основната група от поляци изостава защото са голяма група и се движат бавно. А нашите хора продължават в своето си темпо сам сами. Те са мъж и жена, без голям опит в подобни мероприятия.  . Имат премеждия със счупено окачване и др. , но нейде из руските степи им помагат да го отремонтират по класическите методи. Джипа не го помня какъв беше, но нещо от сорта на Нисан. Ще го намеря и ще го кажа.

 

Та в крайна сметка хората стигат първи :)

 

За зла беда на връщане катастрофират в руски град и с помощта на хора от руския УАЗ форум им помагат, да си стегнат машината и се прибират живи и здрави.

 

Така че колега, много си прав и само мога да се съглася в всичко което каза.

 

Относно радиостанциите. Много се ползват 27 Mhz (CB band)  тирове и разни ентусиасти, които пътуват много. Има нагледен пример по нашите пътища от колони от румънци и др, които ги ползват. Много са подходящи да се информираш за проблеми в близкия ти периметър по маршрута от първа ръка.

 

PMR е задължителен и за еднодневна разходка и за експедиция.

 

Ако си радиолюбител, може да си сложиш УКВ и двубандер. Най-добре да имаш и трите, но тогава става малко натоварващо за експлоатация, но пък си подготвен за всичко.  :) Направо си става релейка. :)

 

П.С, заглавието на темата ще го променим, защото стана много интересна :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най-добре е при подготовката да се помисли след разделяне на различните компоненти по категории, примерно нещо такова:

  • план и предварително проучване - на първо място трябва да се знае къде се отива и поне малко екипът да е подготвен какво го очаква, както и предварително определяне на маршрута с алтернативи; финансово планиране на разходи за гориво, храна, поддръжка, митнически такси, непредвидени разходи
  • финансово осигуряване - налични пари в кеш, в карти, в различни валути за рачличните държави, скрити пари за черни дни
  • проходимост - при лека и средна трудност, а и при по-сложни ситуации да не се остане насред нищото - лебедка, окачване, гуми, усилена трансмисия, въжета за удължаване при дърпане с лебедка, блокировки на диференциали; компресор за гуми, за да може спокойно да се спаднат гумите под нормалното им налягане при навлизане в офроуд частта и след това да се напомпят
  • автономност - дължина на преход с налично гориво; запаси от храна и вода; медицинско обслужване далеч от цивилизацията; презареждане на батерии за електронни устройства и осветление - инвертори, зарядни, бензинов генератор, слънчев панел и т.н.
  • комуникации и навигация - gps, радиостанции за къси и дълги разстояния (PMR и CB), GSM-и, сателитни телефони, spot комуникация
  • спане и почивка - покривна палатка или ежедневно разпъване на нормални такива; столове; легла; спални чували; шатри и т.н.
  • хранене - маси и столове; посуда; котлони; продукти; подправки; хладилник
  • облекло - да става за всякакви метеорологични условия, като има достатъчно резерви при намокряне; резервни обувки
  • осветление - самостоятелно, необвързано с машината - челници, фенери, ЛЕД лампи, газови лампи и т.н.
  • медицинско осигуряване - сериозно заредена аптечка с лекарства за нормални и по-сложни заболявания, противоотрови и много много други
  • техническа поддръжка - резервни части, масла, филтри и други, необходими за аварийно продължаване на пътуването; инструменти за ремонт; технически познания за тези ремонти и наличие на документация за бързи справки
  • оцеляване при закъсване - резервни гуми, комплекти за лепене на гуми, въжета, колани, лопати, брадви, резачка за дърва, пътеки за пясък и кал, номер тип "обади се на приятел" за дадения регион

До тук не съм споменал официален сервиз на дадена марка - дали ще е GW, Toyota, Nissan или някоя друга. Просто тези сервизи не се вписват финансово (при 50-60 евро на час работа) или пък времево (доставка 3 месеца на дадена част). За това и GW според мен не е подходящ за онези големите експедиции, ако ще е самостоятелна единица. Вече при групова експедиция с машини от една марка и модел, нещата са по-различни, като тогава ще има възможност за взаимопомощ без много чакане (все някой ще знае нещо), а и ще има място за повече резервни части, при които да се очаква счупване и замяна.

 

Темата е безкрайна... В офроуд форума има изписано достатъчно с разни проекти за експедиционни машини, както и разкази от такива пътешествия. А вече на други езици има стотици сайтове с подобна информация. Важното е човек да си избере какво ще прави и да си достави удоволствието да прави малки и по-дълги експедиции, независимо дали при асфалтови пътища или извън тях. А след връщане дори от малка експедиция, апетитът се увеличава безкрайно :D  :headbang:  :headbang:  :headbang:

Редактирано от peterst

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

както разбирам, в главата ти се върти маршрут в безкрайната Русия? Мечта ми е да отида до Камчатка, но май ще си остане само мечта. Ако става дума за Русия, проблеми с части и подготвени механици мисля, че няма да имаш - те и сами си ги сглобяват, пък и ползват GW доста по-отдавна от нас. Цените на частите и тунинг комплектите е по-ниска отколкото у нас. Решения за аварийни ремонти - те са ги измислили. Виж за подготовката, тя си е твое задължение, но ако си последователен /от малкото към голямото, като отделни пътувания/ сам ще си направиш списък с необходимото. Винаги ще има нещо забравено или унищожено при прехода, което ще се купува в движение и за това си трябва бюджет само за това. Развитието му е майката, и като подготовка на автомобила, и като допълнително оборудване, и като навици. Дву и тридневни разходки без цивилизация са добро начало.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За необятната Русия,Монголия и другите държави в региона,директно без да се замисля се зачислявам и аз.Ако намерим спонсор може да измислим нещо btw.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване


×