Jump to content
regoslav

24 часа: "Веждите на Брежнев слагат край на българските коли"

Recommended Posts

Досега единствено в България от бившите соцстрани не се произвеждат автомобили. Вносът на нови коли в момента формира и едно от най-сериозните пера в търговския ни дефицит.

Въпреки големите очаквания засега няма нито един изцяло произведен у нас автомобил. След много десетилетия, изпълнени с разочарования, “168 часа” проследи какви са шансовете днес да произвеждаме успешно коли у нас.

Преди 42 години личното неодобрение на Брежнев изиграло лоша шега на прохождащото производство на коли.

Това разказаха ветерани на българската автомобилна индустрия пред “168 часа”.

Поводът е изложение в парка “Соколники” в Москва. Там е разположена постоянната експозиция на достиженията на съветската икономика.

На него са представени и три чисто новички автомобила “Булгаррено”, произведени след договор на българското стопанско обединение “Булет” с “Рено”.

Колите пристигат на собствен ход от Пловдив до съветската столица. Те участват в автомобилен маратон София - Москва - София. Самият Леонид Илич води делегацията от висши съветски партийни другари, която се запознава с последните достижения на българското производство.

Генералният секретар на КПСС се спира пред родните коли. За ужас на българските представители Брежнев смръщил дебелите си вежди.

“Това е добре, но защо е нужно да дразним с подобни неща съветските хора”, коментирал вождът.

Киселата физиономия на съветския застойчик и изпуснатата фраза моментално дават повод на верноподаниците у нас да се възползват от ситуацията. Въпреки че производството не само изглежда перспективно, а е и печелившо, в продължение само на една петилетка то е ликвидирано. Предвиждало се е обемът на сглобяваните в България автомобили “Булгаррено” към 1977 г. да надхвърли 40 000.

72 на сто от моделите е трябвало да бъдат наше производство.

Трите модела на “Булгаррено” се сглобяват в заводи на стопанското обединение “Металхим”, зад което фактически се крие военната промишленост на народната република. Тогава у нас функционират 14 военни завода с общо 134 хил. души персонал. Перспективите са добри, тъй като по същото време в България се произвеждат и гуми, и спирачна течност.

“Не казвам, че е лошо, но не е и задължително да имаме автомобилостроене.

Въпросът не е непременно да искаме да има български бранд, както е например “Шкода” в Чехия, а постепенно да развиваме този отрасъл”, казва Лъчезар Богданов от “Индъстри уоч” пред “168 часа”. “От икономическа гледна точка има три причини, които могат да наложат подобно производство. Първите две са наличие на голям вътрешен пазар или възможности да се организира производство на много ниски цени. Третата е комплексна и затова най-трудна, тъй като в случая става въпрос за дългосрочни инвестиции. Тя предполага наличието на редица подходящи условия като добра логистика и добри услуги”, обяснява икономистът.

Според специалиста именно в липсата на някои от тези условия, а не само във вината на държавното ръководство е причината у нас да се провали генерално и производството на “Роувър” през 90-те години.

На 3 ноември 1994 г. "Роувър България" ЕООД и Агенцията за приватизация подписват договор на стойност $ 1 392 547 за покупката на част от производствената площ на варненския завод за дизелови двигатели ВАМО.

През май следващата година оттам излизат първите опитни образци на българския “Роувър Маестро”. Серийното производство започва на 3 юли 1995 г., а на 8 септември е официалното откриване на завода. На церемонията присъстват тогавашният президент Желю Желев, вицепремиерът Румен Гечев, президентът на “Дару Груп” Атанас Тилев и министърът на търговията и индустрията на Великобритания лорд Фрейзър. До деня на откриването във Варна са сглобени около 200 автомобила от двата основни модела “Салон” (петместен хечбек) и “Ван” (лекотоварен фургон). Плановете са до края на годината те да достигнат 1600, а през следващата година тяхното производство да нарасне на 7600 броя. В продължение на около половин година нещата изглеждат обнадеждаващи, но през март 1996 г. най-изненадващо “Роувър Груп” съобщава намеренията си за преустановяване на автомобилното производство във Варна.

Един от основните проблеми е, че обещаните поръчки от страна на българското правителство към “Родакар” не са направени. За сметка на това управляващите започват да облагат внесените от Великобритания двигатели с 10% акциз. Освен това вместо поетите ангажименти към “Родакар” вземат решение за закупуването на 500 автомобила "Лада" за нуждите на външното министерство. При посещението си във Великобритания през февруари 1996 г. тогавашният вицепремиер Гечев е предупреден от англичаните, че ако не бъдат получени поне част от обещаните облекчения, производството на автомобили във Варна ще бъде обречено на провал. Във Варна вече са сглобени около 2200 автомобила. До 31 май същата година са сглобени още около 500 коли от намиращите се в наличност комплекти, след което десетте британски специалисти напускат България, а ангажираните в производството български работници са обезщетени от компанията с едногодишна заплата. Само за година, от август 2010 г. до същия месец на настоящата година продадените нови коли у нас са се увеличили от 11 828 на 14 086, сочи статистиката. С оглед на увеличените продажби на нови автомобили у нас подобно производство би имало силен положителен ефект върху цялата икономика, смятат специалисти. Практиката показва, че едно автомобилно предприятие дава поръчки на още 30 други завода. “Това е нещо, което би трябвало да се случи. В момента има един нелош опит, с който са свързани надеждите за излизане от омагьосания кръг с нашето автомобилостроене. Говоря за завода в Ловеч, в който, доколкото съм запознат, е вложен сериозен финансов ресурс”, коментира Анастас Тодоров, член на Изпълнителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България.

“Причината досега все още да няма коли made in Bulgaria е, че от съответните институции въпреки многото говорене няма и намек за каквито и да било преференции за производство на автомобили”, смята Тодоров.

От началото на февруари стартира производството на автомобили в Ловеч.

“От февруари сме планирали официално откриването на производството на автомобили. Поради големия интерес пуснахме на пазара първите китайски сглобки. На практика от средата на ноември заводът работи експериментално и вече са готови първите пробни 200 броя”, обясни Кирил Георгиев, мениджър в “Литекс мотърс”.

“В първата фаза се предвижда само да асамблираме, но водим преговори с различни подизпълнители, така че до 2-3 години да организираме производството на всички детайли у нас”, съобщиха още от “Литекс мотърс”.

Стартът на производството в Ловеч е уникален и с това, че за първи път чрез него китайски производител на автомобили стъпва на европейския пазар. Това е възможно, тъй като “Грейт Уол” е единствената китайска компания, чиито автомобили съответстват на стандартите в ЕС по отношение на безопасност и качество.

Трите модела автомобили, които ще се монтират у нас, са на приемливи цени. Както може да се види в сайта на фирмата, масовият “Волиик C10” е за 15 990 лв., 24 499 лв. с ДДС е обявената цена за “Стиид 5”, а джипът “Хоовър” започва от 28 699 лв. в зависимост от екстрите. Но като цяло цените не могат да бъдат наречени ниски или конкурентни. На пазара има поне няколко други, доста по-реномирани марки, които могат да бъдат купени на тези цени.

СТРАШИМИР ДИМОВ, ИВАН БУТОВСКИ

 

http://www.24chasa.b...ticleId=1173578

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тези господа Димов и Бутовски, май са гледали ценовите листи на "другите реномирани марки" с едно полузатворено око... :toothy9:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Незнам някой връзва ли се на информация ,пусната с едно изречение без споменаването на конкретни факти и цифри?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Статия е интересна и в часта как загубихме БулгарРено , само , че тук се изказва мнение , че ние сами сме го направили от натягане . Истината всъщност се крие в "навъсените вежди" тоест това става по заповед от Москва , тъй като в този момент заводът в Толиати започва да бълва продукция и загрижени за пласмента ни отсвириха Реното.

Иначе вярно ,че тези момци нищо не са сравнили и говорят наизуст или по поръчка.

Редактирано от nikid

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

http://www.kamioni.b...ails/2/5/2/1770

 

и ние сме правили автомобили и пак ще правим НА ПУК НА ВСИЧКИ ПРОДАЖНИЦИ и плюващи

Great Wall

Редактирано от Great Wall bulgaria

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така е:) Само че този път,за разлика от последния - Ровър Маестро, изгледите за успех са много по-големи, защото автомобилите, които започнаха да се произвеждат тук са много съвременни, на добра цена и доста конкурентноспособни. Остава само вниманието към клиентите да е на по-високо от нужното ниво и всичко ще е ОК. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз съм доволен от обслужването и от вниманието, въпреки да съм ПОТЕНЦИАЛЕН КЛИЕНТ

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То и аз съм потенциален клиент... И като чета мненията от собствениците на ГУ, все повече ме печелят като такъв:)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×