Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation on 30.05.2021 in all areas
-
Здравейте Надявам се тази тема да бъде полезна за всички, които искат да се радват на втомобил с висока проходимост, но не могат да се ориентират кой от джиповете наистина е такъв. Има определени показатели, които отличават автомобила с висока проходимост от "паркетника" с високи претенции. За съжаление, тази информация (кой знае защо) никога не се намира в сайтовете и брошурите. Там винаги четем маркетингова "боза" от типа "...елегантният заден спойлер и агресивната предна решетка подчертават неотразимата му мощ, която ще ви донесе незабравими преживявания сред природата..." Не се споменава, че в обещаните незабравими преживявания често влиза ходене пеша в издирване на помощ за "красавеца", затънал още при пресичането на банкета. От десетина години все повече се произвеждат "джипове-паркетници", които въпреки внушителния си размер и вид не трябва да помислят да напускат пътя. За пример: BMW X5, Mercedes ML, Kia Sportage, Nissan X-Trail, Ford Kuga, Toyota RAW 4 и много други. От другата страна са истинските бойци като Land Rover Defender, Jeep Wrangler, Nissan Patrol, УАЗ, Mercedes G и съвсем не на края на редицата - Great Wall Hover H5 За съжаление стават все по-малко. Причините са прости - типичният клиент не търси приключения, надхвърлящи неделно барбекю пред вилата и съответно фирмите-производители не му предлагат нещо повече. В резултат когато някой иска да си купи здрав, проходим и силен джип, не знае по какво да избира. Качествата извън пътя не са пропорционални на размера на колата, нито на цената, нито на рекламата, най-малко на престижа на производителя (малко биха тръгнали натам, от където УАЗ-469 или ГАЗ-63 се връщат ). По-долу предлагам някои опорни точки за ориентир на тези, които искат да използват джипа като такъв. 1. Наличие на раздатъчна кутия Намира се пред скоростната кутия и има функцията да разпредели и "раздаде" въртящия момент между предния и задния мост. Има два основни вида раздатъчни кутии: а) раздатъчна кутия без междуосев диференциал - part time Здрава, проста и надеждна конструкция, която най-добре вади джипа от калта. Доказана при джипове от най-проходимата порода като УАЗ, Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser 70 и др. Недостатък - трябва да се включва само върху терени с понижено сцепление - пръст, камъни, трева, чакъл, сняг, лед (което е причината да се казва part time). Никога върху асфалт. Изисква много опит, познания и умение от водача. Не е "глупако-устойчива" - една неграмотна манипулация с лоста или бутона за включване може да разсипе частите на колата върху пътя. б) раздатъчна кутия с междуосев диференциал - full time По-сложна конструкция, която може да се включва навсякъде. Има автомобили (също от доста проходима порода) като Land Rover Discovery и Лада Нива, при които никога не се изключва. Предимство - всеки може да кара такъв автомобил без особен риск от грешка. Недостатък - върху хлъзгави терени се буксува. За да се преодолее недостатъка се слага блокаж на диференциала, който го елиминира и на практика го превръща в part time (каквото и да си говорим, за офроуд няма по-добро от това). Джиповете-паркетници нямат раздатъчна кутия. Всъщност за какво им е това неразбираемо приспособление, когато просто искат да изглеждат красиви? Вместо това имат смешни устройства за разпределение на въртящия момент от рода на виско-муфа, вградена в задния кардан и издъхваща след няколкостотин метра в средно гъста, лепкава кал. 2. Демултипликатор (бавни скорости) Монтира се в раздатъчната кутия. Повишава екстремно възможностите на автомобила при изкачвания. Позволява цялата мощ на двигателя да се концентрира в движение със скорост 2-3 километра в час, при което за джипа почти няма невъзможни наклони. 3. Зависимо окачване - цели мостове Целият заден мост с издут по средата диференциал е познат от добрата стара Лада. Недостатъкът е ясен на всеки, който е карал Лада - много друса. Поради това на леките коли вече никъде не се използва. Но истинският джип не е лека кола - трябва да се примирим с малко друсане, за да елиминираме "глезотиите" на независимото окачване с полуоски под ъгъл и купчина капризни карета, които много лесно се предават върху тежък терен. Има три варианта: а) двата моста са цели Отново УАЗ, ГАЗ, Mercedes G, Land Rover Defender, Jeep Wrangler - вече позната компания (не се закачайте с тези ) б) задният мост е цял, предният - не Среден вариант за автомобили, които искат да предложат оптимален компромис между комфорт и проходимост (Toyota Land Cruiser 90 / 120, Toyota 4runner, Лада Нива) в) двата моста не са цели (независимо окачване) Тук са леките автомобили, както и всички джипове, които всъщност не са джипове. 4. Носеща рама При движение по тежък пресечен терен възникват сериозни напрежения и усуквания по конструкцията на автомобила. Самоносещото купе, характерно за леките автомобили, бавно и сигурно започва да губи геометрията си при честа употреба в такива места. Затова почти няма уважаващ себе си истински джип без носеща рама. Впрочем, има изключения. Най-очевидното е Лада Нива - безспорно сериозен джип, при това без рама. Но - много често дискутиран проблем сред водачите на Нива са вибрациите по време на движение, които идват от разцентрован кардан. Което от своя страна идва от факта, че раздатъчната кутия е закрепена направо за купето (поради липсата на рама няма къде другаде), което се криви или просто ръждясва (все пак е тънка ламарина) и оттам геометрията на цялата трансмисия става зигзагообразна. Една от многото причини, поради които не си купих Нива 5. Блокажи на диференциалите Великолепна помощ при буксуване. Два основни типа: а) ръчен блокаж Включва се ръчно с бутон. Препоръчва се само за хора, които много добре знаят какво правят - иначе, както и при раздатката part time (която, всъщност, си е чиста проба ръчен блокаж) може да се съсипе трансмисията. За сметка на това е най-сигурният измислен до сега начин да се преодолее буксуване. Монтира се фабрично на трите диференциала единствено и само в Mercedes G (тук личи "военният" произход на този великолепен джип). б) автоматичен блокаж Сработва сам, когато усети разлика в скоростите на въртене между колелата (буксуване). Често се монтира в задния мост на джипове от добра порода - Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol. Предимство - не крие рискове за водача и автомобила. Недостатък - не е така ефективен; ако е от типа LSD, с времето се износва и престава да работи. Къде сме ние? Hover H5 / Steed: Раздатъчна кутия - part time (най-доброто) Демултипликатор - разкошен Зависимо окачване - да - на задния мост Носеща рама - да Блокажи - поради part time раздатката, на практика да - един блокаж от три възможни В днешно време почти няма нов джип, който може да се купи от магазина с такъв набор от възможности. Hover H6: За голямо съжаление, според предварителните данни, чист паркетник.1 point