Jump to content
Great Wall Motors Фен Форум
peterst

Дърпане на заседнал автомобил

Recommended Posts

Започвам тази тема, защото в този форум става дума за високопроходими машини, а те обикновено са викани, когато някой заседне в кал, сняг, пясък и т.н.

 

Друг момент е, че зимата дойде, а снегът (да се надяваме) скоро ще ни зарадва. Но освен радост, случва се и да се стигне до момента някой автомобил да заседне в снега.

 

Мое наблюдение показва, че повечето хора нямат никакво въже или колани за дърпане на автомобили, или когато имат, те не са подходящи за изтегляне на заседнал автомобил. Това са повечето колани и въжета, които се продават по магазините и в бензиностанциите. Те са подходящи за дърпане на автомобил по асфалт, когато колата има някакъв технически проблем - не може да запали, свършило гориво и т.н.

 

В офроуд форума е писано много за така нареченото правилно въже. Защо правилно? Просто то не е обикновено въже, а има доста голяма разтегливост и по този начин се избягва камшичния удар, когато колата трябва да се изтегли със засилка. Когато няма разтегливост на въжето, има голяма опасност то да се скъса и да направи големи поразии на колите и хората в и около тях. В друг случай въжето издържа, но може да се откъсне част от бронята на колата, а дори и да се стигне до много сериозни повреди при леките автомобили (тъй като отдавна не се правят на отделна здрава рама).

 

Ето и един пример какво се случва при съвсем леко дръпване (на 1:30) и си представете какво можеше да се случи, ако детето беше отвън до колана:

 

Камшичният удар може да удари стоящите наблизо хора, а масово продаваните въжета и колани са с куки накрая, та си става чиста летяща бомба, ако куката се откачи и бъде засилена от въжето. Даже има случай с мои познати, които при тръгване от светофар въжето се откача от куката и с камшичен удар влиза (направо си го разбива) през предното стъкло на задната кола и минава на сантиметри от шофьора... 

 

Още по-лош вариант е тегленето с метално въже, което при камшичния удар без проблеми може да разсече тялото на човек...

За да се види какво прави кинетичното въже, което притежава разтегливост, намерих няколко примерни клипа:

 

 

 

А тук е показано разликата с обикновените колани, верига и кинетично въже:

 

 

Кинетичното въже също така позволява изтеглянето на много по-тежки машини, дори дърпащата кола да е много по-лека от тях. При една разходка лично гледах как Витара (малко под 1100кг) издърпа Гранд Чероки (почти 2000кг) с такова въже и лично бях изумен от лекотата, с която дърпаше и липсата на удар при разтегляне на въжето.

 

Независимо от качествата на кинетичните въжета, животът им в един момент е към края си и се късат при поредното издърпване. Тогава пак стигаме до проблема с камшичния удар. И тук идва малката хитрина да се постави нещо върху самото въже - дали ще е торбичка с пясък, която да виси от двете страни на въжето, или нещо друго - например ако няма нищо подходящо, може да се прежали някое яке. Така при скъсване на въжето, торбичката обира камшичния удар и се предотвратяват неприятностите. В следващият клип може да се види подобен аксесоар, както и какво се случва, когато не се ползват:

 

Някой може да си ги направи и сам тези торбички, но както писах - при липса може да се ползва почти всичко, което може да се заметне върху въжето.

 

И последното, за което се сещам в момента: никога не закачайте въжето за теглене на друго място, освен на обозначеното, тъй като то е усилено и е направено за тази цел. А за джиповете с рама винаги трябва да се закача за рамата и пак да се ползват предвидените за това места, а не за допълнително добавяни тегличи или аксесоари за красота тип "булбар", защото не се знае колко здраво са захванати и дали няма да стане поредната летяща бомба...

 

Редактирано от peterst
  • Upvote 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По-горе нещо не излизат всички клипове в поста (виждат се само като линкове), за това ще повторя последния, защото съдържа всички съвети на едно място:

 

Редактирано от peterst
  • Upvote 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...много полезна, а и много дълга тема - поздравления! Много има за писане, но ще изложа личния си опит.

Ходя от време на време да се калям и наистина въжетата за буксир, които се продават на пазара не вършат много работа, 3-тонните пък съвсем, дори и при голяма доза внимание и усет от страна на теглещия /вярно е, че и той не трябва да е шматка/. Лентите/коланите за теглене се късат като стари парцали, като се е случвало и това да стане в мястото на зашиването до куката, която сама по себе си е доста опасно нещо. Скъсаната лента не е много опасна. Може да предизвика леки травми - ожулвания и зачервявания. Съвсем друго нещо, обаче е летящата кука - страшно е. Имах доскоро снимка на стария ми Опел, който в края на живота си беше предназначен за експерименти /или по-скоро за щуротии и глупости/. При едно от тегленията куката при теглещия автомобил се разтегли, откачи се и премина премина през десния фар /стъкло и пластмаса/, проби кутията на въздушния филтър и се спря вътре...  Разтеглените и откачили се куки изобщо не са рядкост. Затова и при по мъчно теглене /като тия от клиповете/ не ги използват, или ползват маркови. Пробвал съм, заседнал по корем следните - 3 тонна /безнадеждно е/, 5 тонна /при по-дълбока кал не е надеждно/, две 3 тонни /късат се последователно/, 8 тонна /още не съм успял да я скъсам/ и 8 тонен колан с разтегливост +15% /вълшебен/. Предстои закупуването на 11 тонен колан +20%, мисля, че е доста по-сигурен, а и ще прощава някои грешки. Ако е с куки, те задължително се заменят с шегели - несравнимо по-сигурни са, а и всички знаете какви са ушите за дърпане на Ховър-а - по-големите куки просто не влизат. След излет - почистване, изсъхване на сянка и прибиране без прегъвки /на руло/ - удължава живота им. Стоманени въжета не ползвам. По мое мнение при офроуд въжето или коланът за теглене следва да се изчислява като мощността и въжето на лебедките. При теглото на Ховър-а с максимално натоварване - 8000 до 9500 либри, мисля че е повече от достатъчно. 11 тонната лента ще я вземам, за да не се разтяга максимално, а и да има резерв, за всеки случай :angel1:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване


×