Jump to content
Berg

Offroad приключения:)

Recommended Posts

Няколко кадъра от изминалия уикенд:

 

 

Събота - Люлин планина

 

post-7209-0-28760300-1348433592_thumb.jpg post-7209-0-91320600-1348433739_thumb.jpg post-7209-0-68124900-1348433742_thumb.jpg

 

Като цяло - малка трудност и много трънливи храсти. Търси се обратното ;)

 

 

Неделя - Витоша

 

Първо - магистралата (джипа и това го може ;) )

Следва отбивка по живописен път към с. Боснек. Гостоприемният вход:

 

post-7209-0-33109300-1348434551_thumb.jpg

 

Разходка из центъра :)

 

post-7209-0-82563700-1348434642_thumb.jpg

 

...Поклон пред паметника на войниците

 

post-7209-0-49325700-1348434729_thumb.jpg

 

Бавна обиколка в търсене на пътя за нагоре, след което - 4L и изкачване, което трудно се забравя :)

Поглед назад:

 

post-7209-0-15886600-1348434957_thumb.jpg

 

Почти наравно с далечния Черни връх...

 

post-7209-0-58595100-1348435035_thumb.jpg

 

Пейзажът спира дъха.

 

post-7209-0-81729400-1348435726_thumb.jpg

post-7209-0-96697900-1348435727_thumb.jpg

post-7209-0-99787300-1348435729_thumb.jpg

 

За тези, които ще кажат че пътят е лесен - избрани фрагменти :)

 

post-7209-0-77633800-1348435905_thumb.jpg post-7209-0-29601200-1348435909_thumb.jpg

 

Въпреки залязващото вече слънце, изкушението на пътека, влизаща в дълбоката гора, не може да се пренебрегне.

 

post-7209-0-34053100-1348436077_thumb.jpg

 

Скоро картината става сюрреалистична.

 

post-7209-0-45477600-1348436132_thumb.jpg

 

Последните завои под загасващото слънце:

 

post-7209-0-55547700-1348436278_thumb.jpg post-7209-0-36185100-1348436281_thumb.jpg

Edited by Berg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Интересен маршрут и разбира се добро представяне на Ховера и шофьора :icon_cheers:

 

И един въпрос: там не е ли забранено да се кара? Все пак се води парк.

 

Съжалявам за оспамването на темата но е важно:

Обикновено високите части на нашите планини са включени в различни видове по важност и забранителен режим природни мрежи (най-общо казано). Важността се определя от различни фактори обикновено това са или важността на биоразнообразието (характерни за съответния район или с европейско или световно значение видове, ендемити и т.н.) или съображения от стратегическо и национално значение - пример: Вододайни зони.

За любителите на offrooud за съжаление най-атрактивните (предизвикателни) маршрути се намират именно в такива зони. Разрешения просто за приключенско преминаване през подобни места не се издават, поради което се срещат твърде много нарушители.

Предложението на колегата Peterst за предварително проучване е възможно най-доброто, но и най-трудоемко и често недоизпипано от към изпълнение.

Витоша и особено по-високите части са в границите на Природен парк "Витоша", който е важен както от гл. точка на биоразнообразието, така и от стратегическа - не само района на Ч. връх или резервата Бистришко бранище..... ; Голяма част от Стара планина, включително най-високите части са или в границите на Национален парк "Централен Балкан" или още по-лошо - в границите на резервати от европейско или национално значение. Подобно е положението и с Рила и Пирин, на територията на които се намират двата едноименни Национални парка и някои важни резервати или защитени местности. Положението с Родопи е по-сложно - от една страна голяма част от територията се използва от местните жители и от друга - има местности, които са част от природни забележителности, защитени местности и дори резервати със силно ограничено човошко въздействие, но в непосредствена близост до нивите/земите за ползване на хората, което предизвиква търкания.

 

Ето как се степенуват по важност и забранителен режим категориите територии от природно, научно и др. значения:

чл. 5 от Закона за Защитените Територии:

  • Резерват - строго защитена територия, забранена всякаква човешка дейност
  • Национален парк - силно защитена, някои дейности позволени
  • Природна забележителност - опазване на природни форми, дейности позволени
  • Поддържан резерват - разрешени дейности с консервационна цел
  • Природен парк - устойчиво взаимодействие на хора и природа
  • Защитена местност - опазване на местообитания и устойчиво ползване на ресурси

И последно допълнение и спирам:

Системата от защитени територии в страната включва 3 национални парка (Рила, Пирин и Централен балкан), 55 резервата, 35 поддържани резервата, 10 природни парка, 419 защитени местности и 346 природни забележителности. В границите на тези територии се опазва голямо разнообразие от уникални за страната и Европа екосистеми, редки и застрашени от изчезване растителни и животински видове, както и скални феномени, пещери, ждрела и красиви пясъчни дюни. Влажните зони с международно значение, с малки изключения, също са поставени под закрила.

Edited by terminator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аз неслучайно зададох въпроса, тъй като много добре му знам отговора :) Идеята е хората да знаят и да мислят, преди да тръгнат да карат по разни "офроуд" пътчета...

Share this post


Link to post
Share on other sites

............... :) Идеята е хората да знаят и да мислят, преди да тръгнат да карат по разни "офроуд" пътчета...

 

Голяма част от "богопомазаните" политици, бивши или настоящи кметски и от подобни нива управници, бивши знайни и незнайни спортисти се яхват на машината и ...... всичко уж им е позволено (лов, риболов или просто да се "докоснат" до недокоснато от човека кътче....)

Мисленето е твърде трудна задача.

Edited by terminator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Все си мисля, че в този форум хората са по-разумни от споменатите :D За това май е по-добре да се отдели дискусията в отделна тема, тъй като проблемът е доста сериозен и засяга различни аспекти - природа, закони, безопасност.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Добре е да се изяснят някои неща. Явно Витоша отпада :)

Жалко - усещането от високата планина е неповторимо.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Принципно шофирането из планините не е забранено. Тъй като за достигане на черните пътища се шофира по асфалт, то най-лесно се вижда забраната, когато на пътя има знак за забранено влизане (доста срещан из планините), табела с надпис за природен парк или просто бариера. И природните паркове не са единствената причина, за да се внимава къде се шофира.

 

Понякога има забрани за влизане със знак или бариера, когато има преминаване през частна собственост или такава, която някой си е заделил без да има права. Също така има и ловни дружикни, които си поставят бариери по "техните" маршрути. Но нека не обсъждаме тази тема тук, а да гледаме къде не бива да се шофира из черните пътчета.

 

В някои случаи, където се извършва дърводобив, умишлено има такива знаци за забранено влизане или бариери, защото пътищата се използват за работа и външни автомобили не само биха пречили на работата, но и би било опасно за тях. Например камионите правят огромни коловози, където дори добре подготвен джип може да не успее да мине или направо да закъса. Отделно разминаването с такива камиони си е "веселба" - прибираш огледала, забиваш се плътно до скалите или до дърветата и се молиш да не се чуе зловещия звук от раздрана ламарина :D

 

Друг път трябва да караш назад няколко километра, защото пътя е толкова тесен, че няма как да се разминеш с огромния и претоварен камион и джипа като по-малък, трябва да поеме назад. А място за обръщане има само на километър след гадните коловози, които напред едва сте взели с помощта на лебедка. Общо взето красота :D

 

Някои горски пътища са с бариери, но през деня те са вдигнати, тъй като машините обикалят. Вечер същите бариери са здраво заключени... В такъв случай понякога няма връщане назад, защото и от другата страна е пусната бариерата, а вече почва да се смрачава.

 

Споменах за ловните дружинки - те си поставят табели, че в района се стреля, но в много случаи в началото на пътя има само знак за забранено влизането. Не вярвам на някой да му е приятно да се окаже под случаен обстрел. Верно джипа се чува, ама нищо не се знае.

 

По горните причини е добре да не се гледа с пренебрежение на подобни знаци и бариери, защото макар и да не са свързани с навлизане в навлизане в резерват или парк, те са знак, че може да има реална опасност за автомобила и пътниците в него.

 

Сега се сещам за нещо друго: из планините ни има доста действащи военни поделения, които са добре закътани. До повечето си има съвсем нормален асфалтов път, който обаче в края си близо до поделението е толкова тесен и заобграден от дървета, че дори с къса база обръщането е невъзможно и се налага отново шофиране назад. Да, Hover-а с камерата в случая ще бъде много удобен в тази ситуация :D Но не само връщането назад може да е проблем. Може да бъдете подложени на проверка какво правите там, като има и военна полиция, която има правото да ви провери документите и даже да ви задържи...

 

Като споменах военна полиция, то е хубаво да се каже и за гранична полиция. Страната ни от две страни е обградена с планини и красиви маршрути из тях. Много от тези черни пътища пресичат границата и понякога е трудно да се забележи това, тъй като граничната бразда вече липсва. Случва се гранична полиция да обикаля не само по браздата, а и доста по-навътре до 20-30км и могат да направят проверка на документи и да изискват причина за шофиране в граничен район. При по-големи съмнения могат да задържат и хората, ако не са изискали разрешително за навлизане в граничните райони. Да не говорим ако автомобилът бъде спрян от граничарите от другата държава, когато е навлязъл дори малко в чужда територия...

 

Малък списък към сайтове на отделни природни и национални паркове из планините:

- Родопи - любима планина на много любители на офроуда, тъй като черните пътища там са нещо нормално от живота на хората. За радост не намерих информация за някакви ограничения, но може и да има някъде. Трябва да се внимава за преминаване на държавната граница.

 

- Витоша

http://park-vitosha.org/

http://bistrica-bg.com/tourism/vitosha

 

- Стара планина

http://www.ppbulgarka.net/

http://visitcentralb...es/index/l:home

http://www.tourism-b...ite_kamani.html

 

- Рила

http://www.rilanationalpark.bg/

http://www.rilanatio.../bg/index.phtml

 

- Пирин

http://www.visitpirin.net/

http://www.pirin-np.com/

 

- Странджа

http://www.strandja....rritory_bg.html

 

- Беласица

http://belasitsa.net/

 

- Средна гора - не намерих информация дали има резервати или природни паркове

 

Общ списък на резервати и паркове:

http://bg.wikipedia....ионални_паркове

 

Едит: Добавена Средна гора

Edited by peterst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Има къде да се кара около София, но 70% от терена не е за нашите джипки.Някой може и да се е одбили тази събота и неделя до Нови искър!!! Ето и малко снимки от учасниците.

post-6469-0-56386100-1348687493_thumb.jpg

post-6469-0-07119000-1348687556_thumb.jpg

post-6469-0-94853900-1348687732_thumb.jpg

post-6469-0-49505200-1348687848_thumb.jpg

Трасето се оказа трудно за доста от тези машини, почти всички закъсваха в една и съща тиня наистина коварна!!!

post-6469-0-90544500-1348687970_thumb.jpg

post-6469-0-39236000-1348688023_thumb.jpg

post-6469-0-15352500-1348688091_thumb.jpg

Много кал ,скъсани лебетки и много закъсали ,абе трудно трасе! А на мен ми се въртеше в главата да се запиша и аз за участие "смехххх"!! Шегувам се ,бях паркирл далеч от тази кал и бодливи храсталаци на скришно място между другите посетители!!

post-6469-0-43403100-1348688213_thumb.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ето и малко снимки от учасниците

 

Е, тия са друга бира! :occasion14:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Принципно шофирането из планините не е забранено.

 

Май е точно така. Прегледах Закона за защитените територии и сайта на природен парк Витоша в частта със забраните (http://www.park-vitosha.org/content/режими). Прехвърлих по диагонал и плана за управление (http://www.park-vitosha.org/content/план-за-управление-0). Никъде не видях забрана за движение с автомобил из Витоша. Изключение са два резервата - Бистришко бранище и Торфено бранище, чиито граници се виждат тук: http://wikimapia.org/#lat=42.5825372&lon=23.2939339&z=13&l=0&m=b

 

Все пак, нямах време да прочета плана за управление в детайли, освен това има Закон за горите, Закон за биологичното разнообразие, Закон за опазване на почвата от замърсяване, Закон за опазване на околната среда и т. н. Ако някой знае забрана, моля да посочи точен цитат.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Berg, въпросът не е дали някъде има писана забрана за шофиране да дадено място. Има места, където не бива да бъде шофирано, дори да няма табела или закон. Природата не се управлява от човешки закони, но за опазването й са отговорни точно хората. Разбирам, че приемаш забележката много лично, но проблема е глобален и засяга всички ни - сега или в бъдеще. А забраните ще дойдат, най-малкото имаше предложение за промяна на закона за горите... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

По време на малкото си засега обиколки забелязах следното:

 

- Офроудърите сме изключително малко - в паметта ми останаха гледки на огромни простори, сред които един-единствен автомобил беше моят (веднъж срещнах един Defender:) )

- карам по утъпкани пътеки и не газя нищо друго освен трева (впрочем, същото правят и пещеходците, единствената разлика е че нашите следи са по-широки ;) )

- автомобилът на LPG е изключително чист от гледна точка на изгорелите газове, скоро прекарах десетина минути в гараж при работещ двигател без да усетя някакъв дискомфорт

- основните опасности за гората - замърсяване и пожар - са еднакво причиними както от автомобилисти, така и от туристи.

 

Обичам природата. Не бих й причинил нищо :)

Edited by Berg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update: има забрана. Сред стотиците страници на плана за управление намерих изречението "Мотоциклетизъм, използване на състезателни, високо проходими МПС извън пътното платно не се допускат на територията на парка".

 

Ще се задоволим с Люлин и Плана :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ставаше въпрос дали трябва да се кара в паркове и дали там горе на Витоша е забранено, тъй като се води природен парк. Така се и оказва в случая :)

 

А за каране в близост до София има достатъчно пътища из Люлин, Плана, Лозен, Верила, Стара Планина, Средна Гора, като последните две предоставят огромни площи за целта.

 

Примерни леки и безопасни за боята маршрути са до връх Мургаш, пътя от Петрохан до хижа Ком, от Гара Бов към Заселе покрай водопада Бовска скакля, а от там може да се стигне и до Петрохан, от Ковачевци към яз.Куманов дол, разходка около яз.Огняново, от Банкя през Клисура към Мала Раковица... Реално повечето от тези маршрути се водят от републиканската пътна мрежа, но пък да се ходи с лека кола по тях си е мъчение :D

 

А за по-"закоравялите" има предостатъчно места за трошене на джипки :toothy12:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Идеята за споменаването на различните ограничителни режими / забрани за каране в гореспоменатите места и паркове в никакъв случай не е да засегне някой, още по-малко ако хората наистина ценят природата. Просто трябва да имаме едно наум и отговорност.

Всъщност отворих тази скоба в хубавата тема, защото се сетих за един пример от негативения житейски опит.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Идеята за споменаването на различните ограничителни режими / забрани за каране в гореспоменатите места и паркове в никакъв случай не е да засегне някой, още по-малко ако хората наистина ценят природата. Просто трябва да имаме едно наум и отговорност.

Всъщност отворих тази скоба в хубавата тема, защото се сетих за един пример от негативения житейски опит.

 

Беше полезно и важно, Терминаторе. Законите трябва да се познават.

 

А за каране в близост до София има достатъчно пътища из Люлин, Плана, Лозен, Верила, Стара Планина, Средна Гора, като последните две предоставят огромни площи за целта.

 

Примерни леки и безопасни за боята маршрути са до връх Мургаш, пътя от Петрохан до хижа Ком, от Гара Бов към Заселе покрай водопада Бовска скакля, а от там може да се стигне и до Петрохан, от Ковачевци към яз.Куманов дол, разходка около яз.Огняново, от Банкя през Клисура към Мала Раковица...

 

Респект :headbang: Можеш да напишеш офроуд-енциклопедия :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Berg, всичко го има по картите, а и част от пътищата съм ги опитвал при проби за разни лъскави нови джипки :D Важното е, че в повечето случаи няма да има оплаквания от одрани тенекии, а дали трудността ще задоволи шофьорите - това зависи само от тях :occasion14:

Share this post


Link to post
Share on other sites

На какво попаднах:

http://www.offroad-b...t=151860&page=4

 

Най-много ме впечатли, че наред със свръх-тунингованите Дифендъри, Ленд Круизъри и Г-класи достойно се представя една Дачия :) Време е нашата марка да се включи :boxing: и да ги видим тогава :toothy12:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Две са дачиите и до вчера се движеха относително добре - около средата на класирането, ама след вчера ги гледам без брони и имат пропуснати етапи и май ще останат най-отзад. Със сигурност Ховъра щеше да е в челото на класирането ама ми е чудно защо няма поне един ... толкова ли от литекс моторс не можаха да прежалят един и да платят на някой пилот да кара една седмица из калта за реклама на фирмата.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ето един лесен и красив маршрут от републиканската пътна мрежа :D

http://goo.gl/maps/5ctnW

От Гара Бов нататък до хижа Ком е почти изцяло по черни пътища. Има места, където може да се направи пикник, а може да се хапне горе на Петрохан. Идеален маршрут за лека и приятна разходка за няколко часа, много почивки и разбира се - страхотни гледки. По маршрута има и много странични пътчета, където да се поразтъпчат машините :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ето един лесен и красив маршрут от републиканската пътна мрежа :D

http://goo.gl/maps/5ctnW

 

Супер :) Ще се пробва.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аз днес направих красив маршрут Петрохан-връх Ком за около 3 часа. Няма дървета да надраскат колата и почти през цялото време карах на бавните, че нямам резервна гума.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Супер снимки, колега, а как се държа самия автомобил, ще споделиш ли малко подробности?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...