Към съдържанието


Снимка
* * * * * 1 гласа

Как да разпознаем истинския джип


  • Please log in to reply
55 отговора на тази тема

#1 Berg

Berg

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 43 Мнения:
  • Карам:Hover H5

Публикувано 15 September 2012 - 00:04

Здравейте :)

Надявам се тази тема да бъде полезна за всички, които искат да се радват на втомобил с висока проходимост, но не могат да се ориентират кой от джиповете наистина е такъв.

Има определени показатели, които отличават автомобила с висока проходимост от "паркетника" с високи претенции. За съжаление, тази информация (кой знае защо) никога не се намира в сайтовете и брошурите. Там винаги четем маркетингова "боза" от типа "...елегантният заден спойлер и агресивната предна решетка подчертават неотразимата му мощ, която ще ви донесе незабравими преживявания сред природата..." Не се споменава, че в обещаните незабравими преживявания често влиза ходене пеша в издирване на помощ за "красавеца", затънал още при пресичането на банкета.

От десетина години все повече се произвеждат "джипове-паркетници", които въпреки внушителния си размер и вид не трябва да помислят да напускат пътя. За пример: BMW X5, Mercedes ML, Kia Sportage, Nissan X-Trail, Ford Kuga, Toyota RAW 4 и много други.
От другата страна са истинските бойци като Land Rover Defender, Jeep Wrangler, Nissan Patrol, УАЗ, Mercedes G и съвсем не на края на редицата - Great Wall Hover H5 ;) За съжаление стават все по-малко. Причините са прости - типичният клиент не търси приключения, надхвърлящи неделно барбекю пред вилата и съответно фирмите-производители не му предлагат нещо повече. В резултат когато някой иска да си купи здрав, проходим и силен джип, не знае по какво да избира. Качествата извън пътя не са пропорционални на размера на колата, нито на цената, нито на рекламата, най-малко на престижа на производителя (малко биха тръгнали натам, от където УАЗ-469 или ГАЗ-63 се връщат ;) ).

По-долу предлагам някои опорни точки за ориентир на тези, които искат да използват джипа като такъв.


1. Наличие на раздатъчна кутия
Намира се пред скоростната кутия и има функцията да разпредели и "раздаде" въртящия момент между предния и задния мост.
Има два основни вида раздатъчни кутии:
а) раздатъчна кутия без междуосев диференциал - part time
Здрава, проста и надеждна конструкция, която най-добре вади джипа от калта. Доказана при джипове от най-проходимата порода като УАЗ, Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser 70 и др.
Недостатък - трябва да се включва само върху терени с понижено сцепление - пръст, камъни, трева, чакъл, сняг, лед (което е причината да се казва part time). Никога върху асфалт. Изисква много опит, познания и умение от водача. Не е "глупако-устойчива" - една неграмотна манипулация с лоста или бутона за включване може да разсипе частите на колата върху пътя.
б) раздатъчна кутия с междуосев диференциал - full time
По-сложна конструкция, която може да се включва навсякъде. Има автомобили (също от доста проходима порода) като Land Rover Discovery и Лада Нива, при които никога не се изключва.
Предимство - всеки може да кара такъв автомобил без особен риск от грешка.
Недостатък - върху хлъзгави терени се буксува. За да се преодолее недостатъка се слага блокаж на диференциала, който го елиминира и на практика го превръща в part time (каквото и да си говорим, за офроуд няма по-добро от това).

Джиповете-паркетници нямат раздатъчна кутия. Всъщност за какво им е това неразбираемо приспособление, когато просто искат да изглеждат красиви? Вместо това имат смешни устройства за разпределение на въртящия момент от рода на виско-муфа, вградена в задния кардан и издъхваща след няколкостотин метра в средно гъста, лепкава кал.


2. Демултипликатор (бавни скорости)
Монтира се в раздатъчната кутия.
Повишава екстремно възможностите на автомобила при изкачвания. Позволява цялата мощ на двигателя да се концентрира в движение със скорост 2-3 километра в час, при което за джипа почти няма невъзможни наклони.


3. Зависимо окачване - цели мостове
Целият заден мост с издут по средата диференциал е познат от добрата стара Лада. Недостатъкът е ясен на всеки, който е карал Лада - много друса. Поради това на леките коли вече никъде не се използва. Но истинският джип не е лека кола - трябва да се примирим с малко друсане, за да елиминираме "глезотиите" на независимото окачване с полуоски под ъгъл и купчина капризни карета, които много лесно се предават върху тежък терен.
Има три варианта:
а) двата моста са цели
Отново УАЗ, ГАЗ, Mercedes G, Land Rover Defender, Jeep Wrangler - вече позната компания (не се закачайте с тези ;) )
б) задният мост е цял, предният - не
Среден вариант за автомобили, които искат да предложат оптимален компромис между комфорт и проходимост (Toyota Land Cruiser 90 / 120, Toyota 4runner, Лада Нива)
в) двата моста не са цели (независимо окачване)
Тук са леките автомобили, както и всички джипове, които всъщност не са джипове.


4. Носеща рама
При движение по тежък пресечен терен възникват сериозни напрежения и усуквания по конструкцията на автомобила. Самоносещото купе, характерно за леките автомобили, бавно и сигурно започва да губи геометрията си при честа употреба в такива места. Затова почти няма уважаващ себе си истински джип без носеща рама.
Впрочем, има изключения. Най-очевидното е Лада Нива - безспорно сериозен джип, при това без рама. Но - много често дискутиран проблем сред водачите на Нива са вибрациите по време на движение, които идват от разцентрован кардан. Което от своя страна идва от факта, че раздатъчната кутия е закрепена направо за купето (поради липсата на рама няма къде другаде), което се криви или просто ръждясва (все пак е тънка ламарина) и оттам геометрията на цялата трансмисия става зигзагообразна. Една от многото причини, поради които не си купих Нива :)


5. Блокажи на диференциалите
Великолепна помощ при буксуване. Два основни типа:
а) ръчен блокаж
Включва се ръчно с бутон. Препоръчва се само за хора, които много добре знаят какво правят - иначе, както и при раздатката part time (която, всъщност, си е чиста проба ръчен блокаж) може да се съсипе трансмисията. За сметка на това е най-сигурният измислен до сега начин да се преодолее буксуване.
Монтира се фабрично на трите диференциала единствено и само в Mercedes G (тук личи "военният" произход на този великолепен джип).
б) автоматичен блокаж
Сработва сам, когато усети разлика в скоростите на въртене между колелата (буксуване). Често се монтира в задния мост на джипове от добра порода - Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol. Предимство - не крие рискове за водача и автомобила. Недостатък - не е така ефективен; ако е от типа LSD, с времето се износва и престава да работи.


Къде сме ние?

Hover H5 / Steed:

Раздатъчна кутия - part time (най-доброто)
Демултипликатор - разкошен
Зависимо окачване - да - на задния мост
Носеща рама - да
Блокажи - поради part time раздатката, на практика да - един блокаж от три възможни

В днешно време почти няма нов джип, който може да се купи от магазина с такъв набор от възможности.

Hover H6:
За голямо съжаление, според предварителните данни, чист паркетник.

#2 admin

admin

    Advanced Member

  • Administrators
  • 984 Мнения:

Публикувано 15 September 2012 - 00:09

Още една прекрасна тема, която възнамерявам да направя важна :) Възхищавам ти се на ентусиазма за такива материали!

Това е ФЕН ФОРУМ на Great Wall Motors и Литекс Моторс. Администраторите на форума нямат нищо общо с коя да е от двете компании и мненията публикувани тук са базирани на личното мнение на всеки потребител, освен ако изрично не е указано, че информацията е официална!
honda-accord-i-ctdi-executive_medium.pngkawasaki-er-6_medium.png


#3 Berg

Berg

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 43 Мнения:
  • Карам:Hover H5

Публикувано 15 September 2012 - 00:28

Сърдечно ти благодаря :)

#4 Ванката

Ванката

    Advanced Member

  • Moderators
  • 524 Мнения:
  • Карам:Hover H5

Публикувано 15 September 2012 - 10:43

Поздравления за хубавата тема. За не много запознати с темата за джиповете тази информация е придобита с времето и с много търсене, а тук е събрата като за учебник. Продължавай все така ;).

great-wall-hover-h5_big2.png                   


#5 Niki.A.

Niki.A.

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 101 Мнения:
  • Адрес:София
  • Карам:Hover H5

Публикувано 15 September 2012 - 17:12

Hover H6:
За голямо съжаление, според предварителните данни, чист паркетник.


И на мен H6 не ми допада но с нетърпение чакам Н7 ! :) Там нещата май са доста по сходни с Н5 но достта по модерни ,поне така съм чел из нета!

Този пост е редактиран от Niki.A.: 15 September 2012 - 17:12

Публикувано изображение

#6 gwfan

gwfan

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 202 Мнения:
  • Карам:Рено 19

Публикувано 15 September 2012 - 22:06

И на мен ми е интересно как стоят нещата при Н7?!?

#7 newfan

newfan

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 45 Мнения:
  • Карам:GW H5, Xantia, C3.

Публикувано 15 September 2012 - 23:29

Поздравления и от мен за хубавата тема и благодарност за качествената информация.

#8 admin

admin

    Advanced Member

  • Administrators
  • 984 Мнения:

Публикувано 16 September 2012 - 15:30

И H6 и H7 ще са "паркетници" в този ред на мисли, че разпределението на въртящия момент към колелата и блокажите се контролират общо взето елекетронно. Но тъй като те целят масовия потребител - това въобще не е лошо. Общо взето в днешно време джипове не се купуват толкова за проходимостта им извън пътя и в гората, колкото защото:

1) По-сигурни са и доста по-просторни и удобни, заради което са често предпочитани за семейни коли
2) Имат по-здраво окачване и устойчиво купе, издържат повече на нашите пътища
3) Обикновения потребител не знае как да работи правилно с part-time 4x4 системи, а ситуациите, в които попада (стига да е в категория 1 и 2) са често решими от електронната система - тези за които се сещам са аква-планинг при мокро време, непочистени пътища зимата или кал и пясък като тръгне по някой път към вилата си или някоя хижа

Така че от една страна е жалко, че Great Wall за сега няма изгледи да предлага в бъдеще хубав джип за истински офроуд, но от друга страна предстои да имаме на разположение по-достъпни "паркетни" джипове.

Между другото BMW X5, Audi Q7, VW Tuareg, Mercedes ML са примери за не лоши "паркетници", които с достатъчно кадърно задволанно устройство могат да покорят доста препядствия, най-вече заради това, че са в 4х4 режим през цялото време (примерно 40:60 разпределено между мостовете) и при хлъзгави условия имат умни системи, които разпределят въртящия момент към тези колела, които могат да поемат най-много и издрапват. Но цената им е далеч над тази на колите, които обсъждаме в този форум.

Това е ФЕН ФОРУМ на Great Wall Motors и Литекс Моторс. Администраторите на форума нямат нищо общо с коя да е от двете компании и мненията публикувани тук са базирани на личното мнение на всеки потребител, освен ако изрично не е указано, че информацията е официална!
honda-accord-i-ctdi-executive_medium.pngkawasaki-er-6_medium.png


#9 gwfan

gwfan

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 202 Мнения:
  • Карам:Рено 19

Публикувано 16 September 2012 - 16:18

И все пак ми се струва че е рано Н5 да бъде "пенсиониран". Ако има пазар за него, а според мен той има много приложения - горски, пожарни, полиция и много други, та струва си лекото му осъвременяване с някои по-модерни двигатели и продължаване на предлагането му.

#10 admin

admin

    Advanced Member

  • Administrators
  • 984 Мнения:

Публикувано 16 September 2012 - 17:11

Модела наистина не е толкова стар и в съчетание с двулитровия дизел или новия двулитров турбо бензин на Great Wall, джипът би бил атрактивен още дълго време. Но явно GW имат други планове за гамата им в ЕС. Вече Hover H5 не се предлага в България, и вероятно това така ще остане, освен ако не направи някое изненадващо завръщане с евро 5 двигател, произвеждан в Баховица, но нямаме информация за такива планове.

Това е ФЕН ФОРУМ на Great Wall Motors и Литекс Моторс. Администраторите на форума нямат нищо общо с коя да е от двете компании и мненията публикувани тук са базирани на личното мнение на всеки потребител, освен ако изрично не е указано, че информацията е официална!
honda-accord-i-ctdi-executive_medium.pngkawasaki-er-6_medium.png


#11 Niki.A.

Niki.A.

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 101 Мнения:
  • Адрес:София
  • Карам:Hover H5

Публикувано 16 September 2012 - 21:15

Мен определено Н7 много ми допада на пръв поглед по долното описание от виртуалното пространство!!!

Машината има двулитров, бензинов,турбо мотор с мощност 221 к.с.Пиковият въртящ момент на бензиновия агрегат е 342 Нм, което заедно с немалката мощност ще позволяват на автомобила да ускорява от 0 до 100 км/ч за 10.6 секунди. Предавателната кутия е шестстепенна автоматична,максималната скорост на всъдехода е 180км/ч, средният разход на гориво е 10,6литра.Сред функционалностите му са смяна на предавката от волана, круиз контрол, камера за задно виждане, електронно запаметяване за настройките на шофьорското място, преден и заден парк асистент, система за следене на„мъртвите зoни“. Устойчивостта на Hover H7 e осигурена от стоманена рама, системи за асистирано движение по наклон и др.
Публикувано изображение

#12 feikot

feikot

    Advanced Member

  • Moderators
  • 334 Мнения:
  • Карам:Passat B5 4motion

Публикувано 16 September 2012 - 22:54

Q7,Туарег (със сигурност) мога да кажа,че са паркетници колкото е и Лада Нива.За бмв-то и МЛ-а,не мога да кажа,защото не им знам принципа на задвижване.

Паркетник е тип-Тигуан,ЦРВ,Q5 и т.н. - тия,които използват Халдекс система за задвижване.Това е само пояснение :) ,че не са проходими като нивата е факт,но не са толкова калпави като точно паркетните :)
Публикувано изображение

#13 Berg

Berg

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 43 Мнения:
  • Карам:Hover H5

Публикувано 17 September 2012 - 00:45

И все пак ми се струва че е рано Н5 да бъде "пенсиониран".


Да, рано е. Скоростта с която изчезна от пазара едва ли се дължи само на ниската цена.

#14 nikid

nikid

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 332 Мнения:

Публикувано 17 September 2012 - 10:08

Ако купето на Н7 е на отделна рама , което може би е така заради огромното тегло , всъщност се явава нов модел на Н5 и той вероятно ще отпадне поне за Европа . Доста рових из нета , но освен на едно място в наш източник не намирам потвърждение за тази рама .

#15 admin

admin

    Advanced Member

  • Administrators
  • 984 Мнения:

Публикувано 17 September 2012 - 12:50

От днес имам прясна информация от самите Литекс Моторс, че H5 няма да се произвежда в завода у нас почти със сигурност, но вероятно ще продължи да се продава внос - очаква се ревизирана версия с обновени двигатели/скорости. Сега акцентират на H6, който днес видях пред представителството им когато връщах малкия Voleex C10 от тест драйв.

Това е ФЕН ФОРУМ на Great Wall Motors и Литекс Моторс. Администраторите на форума нямат нищо общо с коя да е от двете компании и мненията публикувани тук са базирани на личното мнение на всеки потребител, освен ако изрично не е указано, че информацията е официална!
honda-accord-i-ctdi-executive_medium.pngkawasaki-er-6_medium.png


#16 gwfan

gwfan

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 202 Мнения:
  • Карам:Рено 19

Публикувано 17 September 2012 - 13:44

В Китай са го спрели (Н5) ... това го знам със сигурност. Дано поне руснаците продължат да го сглобяват ... в същност не знам в русия или в украйна е завода им.
А иначе интереса в Китай към Н7 бил огромен.

Този пост е редактиран от gwfan: 17 September 2012 - 13:45


#17 muf

muf

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 153 Мнения:

Публикувано 17 September 2012 - 18:54

Всъщност теорията за 4х4 е доста обемна и да се правят генерални изводи не е много редно
Теоретично може и да има много "най-добри", на практика се гледа кои са най-използваните джипове в експедиции и в райони без пътища
A най-разпространените са Тойота ЛК, Ланд Ровър Диско, Митсубиши Паджеро и още няколко все различни като концепции джипове
Да вметна една малка поправка - от така набедените паркетници има и такива, които са фул тайм с блокаж на централния диф.,
Такава е Рав4 1-во поколение, каквато имам от две години
Не бих казал че е супер офроудър, но определено може доста повече от прескачане на банкета

А Ховър наистина е едно от малкото предложения part time, или беше...

Този пост е редактиран от muf: 17 September 2012 - 18:57


#18 Berg

Berg

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 43 Мнения:
  • Карам:Hover H5

Публикувано 19 September 2012 - 20:08

Обикновения потребител не знае как да работи правилно с part-time 4x4 системи...


А Ховър наистина е едно от малкото предложения part time, или беше...


Действително, part-time не е играчка за всеки. Малко хора оценяват най-сериозното предимство на тази система - голямата здравина на цялата трансмисия. Работата е там, че производителите винаги предвиждат риска от неправилни манипулации с раздатката и "преоразмеряват" якостта на карданите, диференциалите и полуоските, за да могат да издържат на напреженията. Казано иначе - желязото е дебело :) Чел съм, че запасът от здравина при УАЗ достига до 800 процента, тоест производителят е направил всичко осем пъти по-здраво.

Всъщност основното качество на истинския джип не е конструкцията, а здравината. Силата е в материала - всеки, който е разглобявал "Калашников" знае, че единствената тайна в него е състава на стоманата :)

#19 julsi

julsi

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 14 Мнения:

Публикувано 20 September 2012 - 12:50

Здравейте!
Тъй като темата е за 4x4 системи и автомобили интересно ми е мнението ви за Субару по този въпрос, например Форестър?

Този пост е редактиран от julsi: 20 September 2012 - 13:00


#20 feikot

feikot

    Advanced Member

  • Moderators
  • 334 Мнения:
  • Карам:Passat B5 4motion

Публикувано 20 September 2012 - 14:01

Това може би е един от най-добрите "абортирали" джипове.Хем е лека кола,хем е джип,има бързи/бавни и блокаж.Много е добро,стига да е гледано (като всички останали)
Публикувано изображение




0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни